Wat zijn beperkt aftrekbare kosten voor ondernemers?
Een auto van de zaak, een lunch met potentiële klanten, een overnachting in een hotel: zijn deze kosten aftrekbaar voor jou als ondernemer of niet? Het is namelijk niet altijd duidelijk welke zakelijke kosten nou wel of niet aftrekbaar zijn. Niet voor niets zijn de laatste jaren verschillende richtlijnen ontstaan over aftrekbare kosten voor ondernemers.
Belangrijk is dat u voor de inkomstenbelasting ondernemer bent én het mogen alleen kosten zijn die worden gemaakt om uw vak uit te kunnen oefenen. Ook kunnen niet alle kosten geheel worden afgetrokken. In dit blogartikel vertellen we u wat deze beperkt aftrekbare kosten zijn.
Wat zijn beperkt aftrekbare kosten?
Naast aftrekbare kosten (websiteonderhoud, kantoorinrichting, werkkleding, zakelijke telefonie) en niet-aftrekbare kosten (lunch, geldboetes, persoonlijke verzorging, apparatuur) zijn er ook beperkt aftrekbare kosten. Beperkt aftrekbare kosten zijn kosten die u als ondernemer maakt, maar die niet geheel van de winst aftrekbaar zijn door het privé karakter. Deze worden ook wel gemengde kosten genoemd. Waarom gemengde kosten? Dit komt van het gegeven dat dit type kosten zowel zakelijk als privé componenten bevatten. De kosten zijn beperkt aftrekbaar, omdat alleen het zakelijke gedeelte mag worden afgetrokken.
Lijst met drempels en percentages
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/werk-en-inkomen/content/aftrek-zakelijke-kosten
Enkelen voorbeelden
Voorbeeld van beperkt aftrekbare kosten zijn excursies, recepties, voedsel, drank en congressen. Ook zijn er beperkt aftrekbare kosten die onder een speciale regeling vallen zoals zakelijk fietsen of het OV, een auto van de zaak of verhuiskosten.
Aandachtspunten
Belangrijk is om u goed te adviseren inzake de aftrekbaarheid per rechtsvorm.
Wij denken graag met u mee
Wij van Wegwijs Administratie BV denkt graag met u mee over de beperkt aftrekbare kosten in uw specifieke situatie. Wij kijken samen met u hoe we het op een fiscaal aantrekkelijke manier kunnen aanpakken.
Meer interessante blogs:
Auto leasen zakelijk: 5 voordelen
Waar moeten facturen aan voldoen voor de btw-administratie?
Wat is winst uit onderneming en hoe wordt het berekend?
Belastingvoordelen voor startende ondernemers
Hoe ga je als werkgever om met Remote Werken?
De KOR wijzigt in 2025: Dit verandert er voor jou
5 redenen om de boekhouding uit te besteden
Heeft u als zzp’er een boekhouder nodig?
5 redenen om een zakelijke rekening te openen
Wat zijn aftrekbare posten en waar kunt u ze vanaf trekken?
Overzichtelijke boekhouding opzetten voor zzp’ers
Wat is cashflow?
Uurloon berekenen: belang en berekening
Het verschil tussen een boekhouder en accountant: wie heb ik nodig?
Wegwijs Administratie beschikt over een NOAB-certificering
Aangifte vennootschapsbelasting doen: Waar u op dient te letten
Belastingaangifte laten doen: Wat komt daarbij kijken?
Top 5 beste boekhoudprogramma’s voor zpp’ers in 2024
Rekenvoorbeeld btw berekenen
Aan de slag als zzp’er of freelancer?
Hoe werkt btw verleggen?
BV oprichten zo doe je dat
Nieuwe box 3 regels vanaf 2024