Hoe ga je als werkgever om met Remote Werken?
Het begrip remote werken is sinds een aantal jaar een veelvoorkomend begrip. Vooral door de opkomst van digitale technologieën en de corona pandemie enkele jaren geleden zijn er steeds meer mensen gaan thuiswerken.
Waar het eerst een oplossing was om corona verspreidingen te beperken, is het vandaag de dag uitgegroeid tot een blijvende werkvorm die door veel bedrijven en werknemers wordt omarmd. Maar er zijn ook tegenstanders. In deze blog benoemen we de voor- en nadelen van remote werken en geven we tips hoe jij als werkgever hiermee om kunt gaan.
Nog even terug: Wat is remote werken?
Remote werken, ook wel bekend als thuiswerken of flexibel werken, is een begrip dat theoretisch gezien verwijst naar de mogelijkheid voor werknemers om hun taken en verantwoordelijkheden ook thuis of op een andere locatie te doen.
Simpelweg komt het erop neer dat werknemers niet altijd op kantoor hoeven te werken, iets wat jarenlang natuurlijk wel gebruikelijk is geweest. De vooruitgang in technologie, waardoor je gemakkelijker kunt inbellen, meetings kunt plannen en zelfs samen in documenten kunt werken, maakt remote werken tegenwoordig heel efficiënt.
De voordelen van remote werken
Remote werken heeft vele voordelen. Het is vandaag de dag zelfs een belangrijk punt tijdens sollicitaties, daar waar veel werknemers het toch fijn vinden om een of twee dagen in de week thuis te kunnen werken. We noemen enkele belangrijke voordelen:
- Geen reiskosten en reistijd: Werknemers kunnen hun reistijd en -kosten aanzienlijk verlagen door thuis te werken of hybride te werken. Dat is zowel voordelig voor de werkgever, als voor de werknemer.
- Flexibeler werken: De ochtend op kantoor starten en ‘s middags thuis werken. Het is slechts een voorbeeld van hoe bedrijven hun medewerkers meer flexibiliteit kunnen bieden in hun manier van werken.
- Men kan mogelijk productiever werken: Een van de meest voorkomende redenen waarom medewerkers onvoldoende gefocust kunnen werken, is afleiding op het werk. Hoe meer mensen er op kantoor aanwezig zijn, hoe groter de kans dat je van je werk wordt gehouden. Daar wordt met remote werken goed op ingespeeld.
- Milieuvoordelen: Minder woon-werkverkeer betekent ook minder CO2-uitstoot, wat bijdraagt aan een duurzamere wereld.
Maar remote werken heeft ook zeker nadelen
Hoewel remote werken door veel bedrijven wordt omarmd, zijn er ook tegenstanders. En dat heeft ook zo zijn redenen. Zo is het moeilijk te controleren of een werknemer thuis dezelfde productiviteit levert als op kantoor. Ook is het opnemen van contact met elkaar iets lastiger, daar waar de face-to-face interactie op kantoor weg is.
Ook kunnen werknemers thuis meer bezig zijn met randzaken, zoals huishoudelijke taken of zorg voor kinderen, wat afleidingen kan veroorzaken en de focus op werk kan verstoren.
Remote werken in jullie bedrijf: Hoe ga je daar mee om
Remote werken heeft al met al vele voordelen die het voor zowel werknemers als werkgevers aantrekkelijk maken. Maar hoe kun je er als werkgever nu voor zorgen dat je team optimaal gebruikmaakt van deze voordelen en tegelijkertijd blijft presteren?
Maak bespreekbaar wat de mogelijkheden zijn, maak duidelijke afspraken en hanteer indien gewenst ook vaste thuiswerkdagen. Zo voorkom je dat er miscommunicatie ontstaat doordat klanten er vanuit gaan dat je collega op woensdag gewoon op kantoor werkt.
Ook is het belangrijk om te investeren in de juiste technologie en communicatiehulpmiddelen. Zorg ervoor dat alle teamleden toegang hebben tot de juiste software en tools die samenwerking en communicatie vergemakkelijken. Denk bijvoorbeeld ook aan CRM-systemen en projectmanagement tools.
Conclusie: Remote werken loont, maar
Remote werken is voor veel bedrijven een welkome aanvulling die werknemers in staat stelt om soms ook eens vanuit huis te werken. Echter, om het volledige potentieel van remote werken te benutten, is het belangrijk dat werkgevers óók volledig achter deze manier van werken staan.
Bij Wegwijs Administratie B.V. kunnen wij u niet vertellen wat u beter wel of niet kunt doen, we denken wel graag met u mee over de implementatie van remote werken binnen uw organisatie en de salarisadministratie. Neem dan ook vrijblijvend contact met ons op bij vragen.
Meer interessante blogs:
Auto leasen zakelijk: 5 voordelen
Waar moeten facturen aan voldoen voor de btw-administratie?
Wat is winst uit onderneming en hoe wordt het berekend?
Belastingvoordelen voor startende ondernemers
De KOR wijzigt in 2025: Dit verandert er voor jou
5 redenen om de boekhouding uit te besteden
Heeft u als zzp’er een boekhouder nodig?
5 redenen om een zakelijke rekening te openen
Wat zijn aftrekbare posten en waar kunt u ze vanaf trekken?
Overzichtelijke boekhouding opzetten voor zzp’ers
Wat is cashflow?
Uurloon berekenen: belang en berekening
Het verschil tussen een boekhouder en accountant: wie heb ik nodig?
Wegwijs Administratie beschikt over een NOAB-certificering
Aangifte vennootschapsbelasting doen: Waar u op dient te letten
Belastingaangifte laten doen: Wat komt daarbij kijken?
Top 5 beste boekhoudprogramma’s voor zpp’ers in 2024
Rekenvoorbeeld btw berekenen
Aan de slag als zzp’er of freelancer?
Hoe werkt btw verleggen?
BV oprichten zo doe je dat
Wat zijn beperkt aftrekbare kosten voor ondernemers?
Nieuwe box 3 regels vanaf 2024