Boekhouder Rijswijk

Boekhouder in Rijswijk en omgeving gezocht om uw boekhouding A tot Z te laten inboeken? Wilt u uw boekhouding laten inboeken of heeft u hulp nodig bij diverse belastingzaken? Dan bent u bij ons aan het goede adres. Of u nu een bedrijf heeft of uw particuliere boekhouding uit handen wilt geven. Beiden zijn mogelijk.

  • Snelle afhandeling
  • Professionele & persoonlijke aanpak
  • Kennis en ervaring
  • Ervaren boekhouders met branchekennis
ONLINE AFSPRAAKAFSPRAAK OP KANTOOR

Categorieën

AdvieswerkzaamhedenOverstappen van boekhouderFinanciële administratieFiscale aangifteJaarrekening & rapportageSalarisadministratieAdvies en herstructureringParticulierenHulp bij belastingaangifteTarieven

De boekhouder in Rijswijk

Wegwijs Administratie & Advies geeft de kwaliteit van een accountant voor de prijs van een boekhouder. Alle zaken zijn bij ons transparant en eerlijk. Door onze jarenlange ervaring kunnen we de kwaliteit van uw dossier waarborgen.

Efficiënte boekhouding

Met ons jong en ervaren team kunnen we de boekhouding altijd op een efficiënte manier in orde hebben. Ook benieuwd naar hoe we dit doen?

Neem gerust contact met ons op en vertel ons uw wensen.

ONLINE AFSPRAAKAFSPRAAK OP KANTOOR

Uw persoonlijke boekhouder in Rijswijk

U levert de bonnetjes en facturen aan, wij zorgen ervoor dat uw administratie helemaal op orde is. Periodiek is het mogelijk om een vrijblijvend adviesgesprek in te plannen met één van onze specialisten. In Rijswijk zijn wij de boekhouder met voldoende kennis en ervaring.

Door uw boekhouding over te laten aan onze specialisten, kunt u zich richten op wat u écht belangrijk vindt.

 
Professionele boekhouder in Rijswijk

De diensten van Wegwijs Administratie & Advies Rijswijk

Naast dat uw boekhouding in goede handen is bij Wegwijs Boekhouder Den Haag, bieden wij een compleet all-in pakket aan financiële dienstverlening. Laat uw salarisadministratie, fiscale aangiftes en jaarrekeningen met een gerust hart over aan onze experts. Ontdek wat wij voor u kunnen betekenen door onze diensten te bekijken.

Financiële 
administratie

  • Vast (laag) maandtarief
  • Goede service & vertrouwd
  • Kwaliteit staat centraal
Lees Meer

Fiscale
Aangiftes

  • Vast (laag) maandtarief
  • Goede service & vertrouwd
  • Kwaliteit staat centraal
Lees Meer

Jaarrekening
& Rapportage

  • Ervaring uit de accountancy
  • Registeraccountant
  • NOAB aspirant
Lees Meer

Particulieren

  • Aangifte IB
  • Toeslagen
  • Regelingen
Lees Meer

Salarisadministratie

  • CAO specialist
  • Compleet personeelsdossier
  • Snelle doorlooptijd
Lees Meer

Advies, verklaringen & oprichtingen

  • Beoordelingsverklaringen
  • Samenstelverklaringen
  • Geassisteerd bij 250+ structuren
Lees Meer

Tarieven boekhouder Rijswijk

Uiteraard begrijpen wij dat elke onderneming verschillend is. Een prijsopgave voor de boekhouding is dan ook altijd een specifieke aangelegenheid. Om te voorkomen dat u onnodig betaald, hebben we hieronder vanaf prijzen gepresenteerd. 

Standaard (ZZP) v.a.

€89

per maand

Bij Wegwijs Administratie Den Haag is alles net iets anders. Het stukje persoonlijke aandacht, de warme koffie die altijd klaar staat en de persoonlijke band met een van 

  • Administratie
  • BTW-aangifte
  • IB-aangifte
  • Jaarrekening
DIT WIL IK

Meest gekozen (VOF)

€ 135

per maand

Bij Wegwijs Administratie Den Haag is alles net iets anders. Het stukje persoonlijke aandacht, de warme koffie die altijd klaar staat en de persoonlijke band met een van 

  • Administratie
  • BTW-aangifte
  • IB-aangifte
  • Jaarrekening
DIT WIL IK

Uitgebreid (BV) v.a.

€ 175

per maand

Bij Wegwijs Administratie Den Haag is alles net iets anders. Het stukje persoonlijke aandacht, de warme koffie die altijd klaar staat en de persoonlijke band met een van 

  • Deponering KvK
  • Administratie
  • BTW-aangifte
  • VpB aangifte
  • Jaarrekening
DIT WIL IK

Gekoppelde bankrekening met administratie

Up-to-date administratie

Tamara Dummer
Tamara Dummer
2023-12-06
Topservice, altijd heel behulpzaam en meedenkend. Erg blij met Tarkan en zijn medewerkers ...en lekkere koffie
Jeanette Van Veen
Jeanette Van Veen
2023-11-20
Al jaren klant hier. Kan met alle vragen bij ze terecht super.
K. Lindenhof
K. Lindenhof
2023-11-17
Wegwijs Administratie helpt ons zakelijk enorm goed, als wij vragen hebben worden deze dezelfde dag nog beantwoord. Ook onze aangifte doen wij zowel zakelijk als privé.Hebben wij stukken nodig doen ze hun uiterste best om dag direct in orde te maken. Jullie zijn echt fantastisch!Hartelijke dank allemaal, MVG Kelly Lindenhof
Murat Jasarov
Murat Jasarov
2023-11-13
Voorzien van top advies voor een complexe casus!
Boy Sjam
Boy Sjam
2023-11-13
Boekhouders met verstand. Altijd goed geholpen
Eric van den Burg
Eric van den Burg
2023-10-10
Aanrader! Altijd alles op tijd geregeld en meedenkend advies, Top!
Ryan
Ryan
2023-10-09
Professioneel en deskundig. Ik had met spoed bepaalde documenten nodig om mijn hypotheek rond te krijgen en dit hebben zij zeer snel verzorgd.
jean do
jean do
2023-10-06
Ik ben al jaren klant. Hele fijne service professionele service.
hicham M
hicham M
2023-10-04
Deskundig, snel en betrouwbaar. Top boekhouder!

Lees onze blogs over boekhouden

Onze ervaren boekhouders kennen alle kneepjes van het vak en delen hun expertise graag met u. We houden onze kennis up-to-date door de laatste ontwikkelingen op het gebied van boekhouding op de voet te volgen. Bekijk hieronder onze blogs en ontdek handige tips en weetjes.

Heb je de ambitie om als zelfstandig ondernemer aan de slag te gaan? Over het algemeen kun je al snel aan de slag als zzp’er of freelancer. En hoewel het zijn van een zelfstandig ondernemer vele voordelen met zich meebrengt, zijn er ook uitdagingen en vraagstukken waar je mee te maken krijgt. Denk bijvoorbeeld aan het kiezen van de juiste rechtsvorm, het regelen van de administratieve taken en het omgaan met fluctuerende inkomsten.

In deze blog gaan we dieper in op de verschillen tussen zzp’ers en freelancers, bespreken we de voor- en nadelen van elk en kijken we naar de verschillende rechtsvormen die u kunt kiezen als zelfstandig ondernemer. Daarnaast behandelen we praktische strategieën om goed van start te gaan.

Starten als freelancer of zzp’er: Waar te beginnen

U kunt relatief snel starten als freelancer of zzp’er. Hiervoor dient u in ieder geval in het bezit te zijn van een kvk-inschrijving en een btw-nummer. Deze vraagt u eenvoudig aan bij de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst. Vervolgens zult u aan de slag gaan met het verder vormgeven van uw onderneming, het afsluiten van verzekeringen en het bepalen van uw tarieven.

Dan start uw ondernemersreis, waarbij u zelf de koers bepaalt en de beslissingen neemt die nodig zijn om uw bedrijf succesvol te maken. U zult nieuwe klanten werven, opdrachten uitvoeren, netwerken en groeien als professional.

De voordelen als zelfstandig ondernemer

  1. Flexibiliteit: Als zelfstandig ondernemer heeft u de vrijheid om uw eigen werktijden en schema’s te bepalen. U kunt zelf beslissen wanneer en waar u werkt, wat flexibiliteit biedt om werk en privéleven in balans te brengen.
  2. Eigen baas zijn: Als zelfstandig ondernemer bent u de baas. U neemt zelf beslissingen over alle aspecten van uw bedrijf, van de diensten die u aanbiedt tot de prijsstelling en marketingstrategieën.
  3. Diversiteit aan opdrachten: Als freelancer of zzp’er heeft u de mogelijkheid om met verschillende klanten en projecten te werken. Dit kan zorgen voor afwisseling en uitdaging in uw werk.
  4. Potentieel hoger inkomen: Als zelfstandig ondernemer heeft u de mogelijkheid om uw tarieven aan te passen en uw inkomsten te vergroten door meer opdrachten aan te nemen of uw diensten uit te breiden.

Parttime freelancen combineren met een vaste baan, kan dat?

Veel beginnende ondernemers kiezen ervoor om freelance opdrachten te combineren naast de vaste baan. Dit heeft met name te maken met de onzekerheid dat er direct vanaf de start voldoende werk is om maandelijks rond te komen. Door parttime te freelancen naast een vaste baan kunnen zij een stabiel inkomen behouden terwijl ze gestaag hun onderneming opbouwen. Dit biedt de mogelijkheid om ervaring op te doen, een klantenbestand op te bouwen en te ontdekken of freelance werk wel echt bij hen past.

Belasting voor freelancers en zzp’ers

Uiteraard zult u als zelfstandig ondernemer te maken gaan krijgen met belasting. En als u in het verleden enkel in loondienst heeft gewerkt zullen dit vooral nieuwe en onbekende terreinen zijn. Als freelancer of zzp’er bent u zelf verantwoordelijk voor het afdragen van belastingen, zoals inkomstenbelasting en eventueel omzetbelasting (btw). Dit vereist een goed begrip van de belastingregels en -verplichtingen die van toepassing zijn op zelfstandige ondernemers.

Het is dan ook essentieel om u te laten informeren en adviseren over hoe u uw belastingen als freelancer of zzp’er correct kunt regelen en indienen. Een boekhouder, zoals Wegwijs Administratie & Advies, kan hier een belangrijke rol in spelen.

Meer weten over het starten als zzp’er of freelancer?

Heeft u de ambitie om aan de slag te gaan als zelfstandig ondernemer? Dan zijn er verschillende zaken waarmee u dient rekening te houden. Naast de vele mooie kansen die het ondernemerschap met zich meebrengt, zijn er ook uitdagingen waar u mee te maken krijgt. Denk bijvoorbeeld aan het opzetten van uw eigen bedrijfsstructuur, het regelen van uw administratie en financiën, en het vinden van klanten.

In dergelijke gevallen kan de hulp van een ervaren boekhouder of belastingadviseur van onschatbare waarde zijn. Bij Wegwijs Administratie & Advies snappen we hoe complex deze zaken kunnen zijn en daarom staan we klaar om u te ondersteunen. Neem vandaag nog contact met ons op en laat ons u helpen op weg naar het zelfstandig ondernemerschap.

Lees meer

Btw-verlegging is een specifiek onderdeel binnen het belastingstelsel, dat de verantwoordelijkheid voor het afdragen van btw verschuift van de leverancier naar de afnemer van goederen of diensten. Dit kan voorkomen in verschillende situaties, met name in de telecommunicatie- en bouwsector, maar ook in de internationale handel en bij samenwerking tussen ondernemers onderling.

In deze blog gaan we dieper in op het begrip btw verleggen, benoemen we de situaties waarin het van toepassing kan zijn en lichten we toe hoe u de btw-aangifte moet invullen na btw verlegging.

Wat betekent btw verleggen?

Wanneer er ‘btw verlegd’ vermeld wordt op een factuur, is er sprake van een verlegging van de btw van de leverancier naar de afnemer. Dit houdt in dat de afnemer van goederen of diensten de verantwoordelijkheid krijgt voor het afdragen van de btw aan de Belastingdienst, in plaats van de leverancier.

Hoe zit dit normaal gesproken? Als een product of dienst normaliter belast wordt met btw, dan doet u daar zelf btw-aangifte over. Maar in specifieke situaties waarin btw-verlegging van toepassing is dient de afnemer deze btw af te dragen.

Hoe ziet verlegd btw eruit op een factuur?

Op een factuur waarbij de btw wordt verlegd, zal de leverancier duidelijk vermelden dat de btw is verlegd naar de afnemer. Dit wordt meestal aangegeven met de vermelding “btw verlegd” naast het btw-tarief op de factuurregels waarop de verlegging van toepassing is. Daarnaast zal de leverancier het btw-identificatienummer van de afnemer vermelden op de factuur.

Op de factuur kan de post er als volgt uit zien:

Product/dienst
Prijs per stuk
Aantal
Totaal

Btw-tarief 21%: X – Btw verlegd naar afnemer

Waarom btw verleggen?

Btw wordt met name verlegd voor administratieve lastenverlichting, dat vooral merkbaar is bij complexe transacties met meerdere partijen, zoals in de bouw- en telecommunicatiesector, en bij internationale handel. Door de verantwoordelijkheid voor het afdragen van de btw naar de afnemer te verschuiven, worden de administratieve processen vereenvoudigd voor zowel leveranciers als afnemers. Dit kan leiden tot efficiëntere transactieprocessen en minder tijd besteed aan btw-administratie.

Btw verlegd: Voorbeelden van situaties

  1. Bouwsector: Een veelvoorkomend voorbeeld van btw-verlegging is in de bouwsector. Als een aannemer bijvoorbeeld een project uitvoert voor een andere ondernemer, zoals een projectontwikkelaar, wordt de btw vaak verlegd naar de projectontwikkelaar. De projectontwikkelaar is dan verantwoordelijk voor het afdragen van de btw in zijn btw-aangifte.
  2. Internationale handel: Bij internationale handel kan btw-verlegging ook voorkomen. Als een Nederlandse ondernemer goederen levert aan een andere EU-ondernemer, kan de btw worden verlegd naar de afnemer in het EU-land van bestemming. Dit is vaak het geval bij intracommunautaire leveringen.
  3. Samenwerking tussen ondernemers: Wanneer twee of meer ondernemers samenwerken aan een project en één van hen de btw verlegt naar de andere betrokkenen, bijvoorbeeld in het geval van onderaanneming, dan is er sprake van btw-verlegging.

Btw-aangifte doen na btw verleggen

Wanneer er sprake is van btw verleggen betekent dit dat de btw-aangifte er net even iets anders uit zal zien dan u wellicht gewend bent. In plaats van dat de leverancier de btw aan de Belastingdienst afdraagt, wordt de verantwoordelijkheid voor het afdragen van de btw verschoven naar de afnemer van de goederen of diensten. In dit geval naar u.

Btw aangifte: Welke rubrieken invullen bij verleggen van btw?

Bij verlegging van btw moet u de btw-aangifte op een andere wijze worden ingevuld:

  • Door een leverancier is er btw naar u verlegd. Dit dient u in de btw-aangifte te vermelden, waarbij u invult hoeveel btw er is verlegd. Dit rekent u uit op basis van de facturen waarbij is aangegeven dat btw naar u is verlegd. U vult hier de vergoeding en het door u berekende btw-bedrag in bij rubriek 2 ‘Verleggingsregelingen binnenland’, of bij rubriek 4 ‘Prestaties uit het buitenland aan u verricht’.
  • U heeft zelf btw verlegd naar uw afnemer. In dit geval vult u in voor welke omzet u btw heeft verlegd. Dit doet u bij rubriek 1 ‘Prestaties binnenland’ onderdeel 1e, of bij rubriek 3 ‘Prestaties naar of in het buitenland’ onderdeel 3b.

Meer informatie over btw verleggen?

Bent u relatief nieuw met het begrip btw verleggen? Of wilt u meer weten over de btw-aangifte die volgt na het verleggen van btw? Bij Wegwijs Administratie & Advies staan we ondernemers graag bij op het gebied van vraagstukken als deze. Met behulp van ons uitgebreide dienstenpakket kunnen wij ondernemers helpen bij de verschillende zaken die komen kijken op het gebied van btw. Daarbij hechten wij veel waarde aan persoonlijke aandacht. 

Wij maken u graag wegwijs in de wereld van administratie en fiscale regelgeving. Neem hiervoor gerust contact met ons op voor advies op maat en professionele ondersteuning.

Lees meer

Een BV wordt gezien als rechtspersoon. Dit houdt in dat de BV zelf aansprakelijk is, de oprichter is hierdoor in principe niet aansprakelijk met zijn privévermogen. Het kapitaal van de BV is namelijk verdeeld in aandelen. Aandeelhouders hebben dan ook een bepaalde zeggenschap in het bedrijf. Zo kunnen zij beslissingen nemen en hebben zij recht op een deel van de winst. De directeur-grootaandeelhouder (DGA) die werkt voor de BV en minimaal 5% van de aandelen heeft, moet zichzelf een minimum salaris toekennen voor de werkzaamheden die de DGA voor de BV uitvoert.

De vereisten van een BV

Als je een BV wilt oprichten, is het belangrijk om een bezoekje te brengen aan een notaris. De notaris stelt een notariële akte op met de bijbehorende statuten. De BV wordt vervolgens ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK) en het start- en aandelen kapitaal moet worden vastgesteld. Ook moet worden bepaald welke functies binnen de BV zullen worden bekleed.

De voordelen van een BV

Waarom zou jij voor een BV kiezen? Nou, daar zijn een aantal voordelen aan verbonden. Zoals eerder vermeld stelt de eigenaar zijn privévermogen veilig met een BV. Daarnaast kun je door een holding op te richten, de risico’s en de bezittingen van elkaar scheiden. Met een hoge winst zijn de belastingtarieven relatief minder in tegenstelling tot een eenmanszaak. Ook is er geen groot startkapitaal nodig om een BV op te richten.

Waar moet je op letten?

Bij de oprichting van een BV spelen diverse aspecten een rol.  Hier volgen de belangrijkste:

Stel vast of een BV de juiste rechtsvorm is. De vragen die hier van belang zijn;
Welke activiteiten voeren we uit?
Wat is naar verwachting de winst?

Is het de bedoeling om de winsten te investeren in de onderneming?
Overleg vooraf met uw boekhouder of een holding noodzakelijk is.
Start met de documenten verzamelen voor de oprichting.

Maak een afspraak bij de notaris; geldig legitimatie, Personal Data Card & volmacht is benodigd om de legalisatie in orde te maken.
Open een zakelijke bankrekening.
Stort je geplaatst aandelenkapitaal vol.
Zorg dat alle contracten in orde zijn. Denk hierbij ook aan het DGA salaris.
Zorg dat je in zee gaat met goede boekhouder.

Tips

We geven je nog graag wat tips mee:
Voorkom een te hoge belastingdruk.
Scheid waardevolle assets af van risico’s.
Door een holding op te richten, kun je jouw ‘overtollig’ vermogen uit de werk-BV onderbrengen in de holding. Een holding met een BV is tegenwoordig een veelvoorkomende structuur.
Het verkopen van aandelen is met een holding veel voordeliger dan zonder holding, omdat de deelnemingsvrijstelling van toepassing is.
Functie van belegger, pensioen- of management BV.

Als team Wegwijs helpen we jou graag om een gezonde BV op te richten. We leveren advies op maat en kunnen je helpen met de benodigde documenten voor de inschrijving. Het is belangrijk dat je als BV beschikt over een goede boekhouder, die jou uiteraard verder kan helpen. Zo kennen we veel notarissen en kunnen we jou daar ook mee in contact brengen. We verlenen onder andere diensten op het gebied van DGA verloning en eventuele loon verlaging, maar ook voor:

Financiële administratie
Fiscale aangiftes
Jaarrekening & rapportage
Salarisadministratie

Neem vandaag nog vrijblijvend contact met ons op zodat jouw BV binnenkort al gevestigd is!

Lees meer

Een auto van de zaak, een lunch met potentiële klanten, een overnachting in een hotel: zijn deze kosten aftrekbaar voor jou als ondernemer of niet? Het is namelijk niet altijd duidelijk welke zakelijke kosten nou wel of niet aftrekbaar zijn. Niet voor niets zijn de laatste jaren verschillende richtlijnen ontstaan over aftrekbare kosten voor ondernemers.

Belangrijk is dat u voor de inkomstenbelasting ondernemer bent én het mogen alleen kosten zijn die worden gemaakt om uw vak uit te kunnen oefenen. Ook kunnen niet alle kosten geheel worden afgetrokken. In dit blogartikel vertellen we u wat deze beperkt aftrekbare kosten zijn.

Wat zijn beperkt aftrekbare kosten?

Naast aftrekbare kosten (websiteonderhoud, kantoorinrichting, werkkleding, zakelijke telefonie) en niet-aftrekbare kosten (lunch, geldboetes, persoonlijke verzorging, apparatuur) zijn er ook beperkt aftrekbare kosten. Beperkt aftrekbare kosten zijn kosten die u als ondernemer maakt, maar die niet geheel van de winst aftrekbaar zijn door het privé karakter. Deze worden ook wel gemengde kosten genoemd. Waarom gemengde kosten? Dit komt van het gegeven dat dit type kosten zowel zakelijk als privé componenten bevatten. De kosten zijn beperkt aftrekbaar, omdat alleen het zakelijke gedeelte mag worden afgetrokken.

Lijst met drempels en percentages

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/werk-en-inkomen/content/aftrek-zakelijke-kosten 

Enkelen voorbeelden

Voorbeeld van beperkt aftrekbare kosten zijn excursies, recepties, voedsel, drank en congressen. Ook zijn er beperkt aftrekbare kosten die onder een speciale regeling vallen zoals zakelijk fietsen of het OV, een auto van de zaak of verhuiskosten.

Aandachtspunten

Belangrijk is om u goed te adviseren inzake de aftrekbaarheid per rechtsvorm.

Wij denken graag met u mee

Wij van Wegwijs Administratie BV denkt graag met u mee over de beperkt aftrekbare kosten in uw specifieke situatie. Wij kijken samen met u hoe we het op een fiscaal aantrekkelijke manier kunnen aanpakken.

Lees meer

Box 3 omvat het inkomen uit sparen en beleggen. Vanaf begin dit jaar (2024) zijn een aantal regels omtrent box 3 gewijzigd. Het belastingtarief wordt versneld verhoogd én het heffingsvrije vermogen wordt niet geïndexeerd.

Wegwijs Administratie BV vertelt u graag wat u concreet kunt verwachten en welke veranderingen in 2027 op de planning staan.

Heffingsvrije vermogen blijft € 57.000 vanaf dit jaar.

Het heffingsvrije vermogen, ofwel het gedeelte van het morgen waar u geen belasting over betaalt, is voor 2024 vastgesteld op € 57.000. Voor fiscale partners is dit bedrag in totaal € 114.000. Dit is hetzelfde bedrag als in 2023.

Belastingtarief versneld verhoogd met 4%

Waar u bij de aangifte van uw inkomstenbelasting over 2023 nog 32% belasting betaalt over het fictieve rendement over vermogen in box 3 boven € 57.000, stijgt dit in 2024 met 4%. U betaalt vanaf 1 januari 2024 36% belasting.

Ondanks dat het nieuwe belastingtarief in januari 2024 ingegaan is, merkt u dit pas tijdens het doen van aangifte inkomstenbelasting in 2025. Wanneer u over het jaar 2024 aangifte inkomstenbelasting doet dus.

Nieuw voorstel Wet werkelijk rendement vanaf 2027

Box 3 gaat veranderen met de Wet wettelijk rendement box 3. Het uitgangspunt van het voorstel is het werkelijke rendement. Het probleem met het oude systeem was dat spaarders in veel gevallen niet naar ratio belast weren. De fiscus keek niet naar het werkelijke rendement, maar belastte op basis van een vaste verdeling tussen spaargeld en beleggingen. In het nieuwe systeem wordt niet meer uitgegaan van een vast rendement. In plaats daarvan wordt gekeken naar een nieuw stelsel met vermogensaanwasbelasting en vermogenswinstbelasting.

Eerder was aangekondigd dat box 3 per 2026 zou veranderen. Nu gaat het nieuwe stelsel op zijn vroegst in 2027 van start.

Meer informatie?

Wilt u meer informatie over de veranderingen omtrent box 3? Of heeft u vragen wat dat in uw situatie betekent? Neem dan contact met ons op via info@wegwijsadministratie.nl. Wij denken graag met u mee.

Lees meer