5 redenen om een zakelijke rekening te openen
Heeft het ondernemerschap uw interesse gewekt? Dan zult u tijdens uw carrière als zzp’er ook te maken krijgen met het betalen en versturen van facturen. Een zakelijke rekening kan u helpen om uw financiën op een professionele en efficiënte wijze te scheiden van uw privé rekening. Hoe dat zit en waarom een zakelijke rekening aan te raden is, noemen wij in onze nieuwste blog.
Wat is een zakelijke rekening en hoe vraagt u die aan?
Een zakelijke rekening is een bankrekening die speciaal bedoeld is om de zakelijke inkomsten en uitgaven te scheiden van uw privéfinanciën. Dit helpt niet alleen om een duidelijk overzicht te behouden van uw zakelijke financiën, het helpt u ook om praktischer te boekhouden. Zo worden alle zakelijke inkomsten en uitgaven gebundeld in één rekening, zonder de tussenkomst van persoonlijke transacties.
Een zakelijke rekening vraagt u aan bij de bank. Dat kan de bank zijn waar u al lid van bent, maar u kunt ook overwegen om voor een andere bank te kiezen. Wanneer u deze aanvraagt zult u wel in het bezit moeten zijn van een KvK-nummer.
1 – Overzichtelijker boekhouden
Een zakelijke rekening maakt het boekhouden vele malen overzichtelijker. Door uw zakelijke inkomsten en uitgaven gescheiden te houden kunt u maandelijks gemakkelijker alle financiële transacties categoriseren. Dit helpt u niet alleen om een helder beeld van uw cashflow en omzet te krijgen, maar ook om beter inzicht te hebben in welke producten of diensten winstgevend zijn.
2 – Voorkom administratieve fouten
De maandelijkse administratie is vaak niet de nummer 1 motivatie voor ondernemers maar het is wel cruciaal voor het succes van uw bedrijf. Door een zakelijke rekening te gebruiken, kunt u administratieve fouten aanzienlijk verminderen. Wanneer u privé- en zakelijke uitgaven door elkaar haalt, is de kans groot dat u belangrijke transacties mist of onjuiste gegevens invoert, wat weer zorgt voor extra werk. Extra werk waar u ogenschijnlijk geen zin in heeft.
3 – Een professionele indruk
Bedrijven en ondernemers die naar uw rekening overmaken of betalingen verrichten, zien direct dat uw rekeningnummer gekoppeld is aan uw bedrijfsnaam. Dit helpt bij het creëren van een professionele eerste indruk, in plaats van dat zij uw eigen naam als rekeninghouder zien staan. Het gebruik van een zakelijke rekening toont aan dat u serieus bent over uw onderneming en dat u professioneel met uw financiën omgaat.
4 – Verschillende soorten betaalverkeer
Veel banken bieden zakelijke klanten ook de mogelijkheid om met andere betaaloplossingen te werken. Denk bijvoorbeeld aan iDEAL, Rabo SmartPin bij Rabobank en diverse online betaalmogelijkheden zoals PayPal, Stripe of Mollie. Deze opties maken het eenvoudiger voor ondernemers om betalingen van klanten te ontvangen, zowel online als in fysieke winkels.
5 – Zakelijke kosten zijn aftrekbaar
Veel zakelijke kosten die u maakt zijn fiscaal aftrekbaar van uw zakelijke opbrengsten. Denk bijvoorbeeld aan uw telefoonabonnement, de aanschaf van een nieuwe laptop of het tanken op de zaak. Met een zakelijke rekening heeft u een duidelijker overzicht van die specifieke kosten, waardoor het gemakkelijk is om optimaal te profiteren van alle zakelijke kosten die zijn gemaakt.
Recent schreven we ook een blog over de verschillende aftrekbare posten waar u als ondernemer mee te maken gaat krijgen.
Hulp nodig van een ervaren boekhouder?
Als beginnende ondernemer komt er veel op u af. Het boekhouden kan dan ook veel tijd van u vragen, wat vaak ten koste gaat van de tijd die u kunt besteden aan het laten groeien van uw bedrijf. Logisch dat veel ondernemers ervoor kiezen om een boekhouder in te schakelen.
U kunt dat ook doen! Bij Wegwijs Administratie verzorgen wij graag uw boekhouding, zodat u uzelf kunt focussen op de corebusiness van uw onderneming. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of plan een afspraak met ons in.
Meer interessante blogs:
Auto leasen zakelijk: 5 voordelen
Waar moeten facturen aan voldoen voor de btw-administratie?
Wat is winst uit onderneming en hoe wordt het berekend?
Belastingvoordelen voor startende ondernemers
Hoe ga je als werkgever om met Remote Werken?
De KOR wijzigt in 2025: Dit verandert er voor jou
5 redenen om de boekhouding uit te besteden
Heeft u als zzp’er een boekhouder nodig?
Wat zijn aftrekbare posten en waar kunt u ze vanaf trekken?
Overzichtelijke boekhouding opzetten voor zzp’ers
Wat is cashflow?
Uurloon berekenen: belang en berekening
Het verschil tussen een boekhouder en accountant: wie heb ik nodig?
Wegwijs Administratie beschikt over een NOAB-certificering
Aangifte vennootschapsbelasting doen: Waar u op dient te letten
Belastingaangifte laten doen: Wat komt daarbij kijken?
Top 5 beste boekhoudprogramma’s voor zpp’ers in 2024
Rekenvoorbeeld btw berekenen
Aan de slag als zzp’er of freelancer?
Hoe werkt btw verleggen?
BV oprichten zo doe je dat
Wat zijn beperkt aftrekbare kosten voor ondernemers?
Nieuwe box 3 regels vanaf 2024