Wat zijn aftrekbare posten en waar kunt u ze vanaf trekken?
De term ‘aftrekbare posten’ zult u als ondernemer ongetwijfeld al eens voorbij hebben zien komen. Het betekent min of meer dat u verschillende gemaakte kosten kunt aftrekken van uw belastingaangifte, waardoor uw belastbare winst vermindert. Dit betekent simpel gezegd dat u minder belasting hoeft te betalen. Interessant dus.
Wat nu eigenlijk kan worden geclassificeerd als aftrekbare post en hoe u deze kunt registreren, benoemen wij in onze nieuwste blog.
Wat zijn aftrekbare kosten?
Aftrekbare posten zijn zakelijke uitgaven die u kunt aftrekken van uw inkomsten bij de belastingaangifte, waardoor u belastbare winst en dus uw belastinglasten verlaagd worden. Dit is een belangrijke manier voor ondernemers om de terugkerende belastingdruk te verlichten.
Verschillende kosten die te maken hebben met het runnen van uw onderneming vallen onder de noemer ‘aftrekbare kosten’. Uiteraard zijn hier ook verschillende categorieën en voorwaarden aan verbonden. Het is dan ook goed om op de hoogte te zijn van wat wel en niet mag.
Hoe registreert u aftrekbare posten?
Bij uw belastingaangifte geeft u normaliter aan welke kosten u heeft gemaakt. Bij een groot deel daarvan kunt u deze kosten als aftrekbare posten opvoeren, mits ze voldoen aan de voorwaarden die de Belastingdienst stelt. Als u gebruikmaakt van een boekhoudprogramma is het registreren van aftrekbare posten een fluitje van een cent. In dit programma kunt u eenvoudig de omzetten en uitgaven invoeren. Zodra dit is gedaan, zal het boekhoudprogramma automatisch aangeven wat het winst & verlies is en welke kosten als aftrekbare posten kunnen worden opgevoerd.
Welke kosten kunt u aftrekken?
Er zijn verschillende kostencategorieën die u als ondernemer kunt aftrekken van uw belastingaangifte. We hebben de meest voorkomende op een rijtje gezet:
- Reis- en tankkosten
- Kantoorbenodigdheden
- Vakliteratuur, boeken en uitdraaien
- Huur voor uw bedrijfsruimtes
- Verzekeringen
- Kosten voor marketing en sales
- Voorbereidende kosten voor advies en marktonderzoek
Eventuele valkuilen bij aftrekbare kosten
De belastingdienst is nooit 100% duidelijk, dus bestaat er rondom sommige onderwerpen nog een grijs gebied. Dit betekent dat er ruimte is voor interpretatie, wat al snel kan leiden tot verwarring over welke kosten wel of niet aftrekbaar zijn. Zo kan het bijvoorbeeld lastig zijn om het onderscheid te maken tussen privé- en zakelijke kosten, vooral bij bepaalde kosten zoals de aanschaf van accessoires voor uw smartphone.
De tip van Wegwijs Administratie: Zoek online of u iets kunt vinden over de aankoop die u wilt doen, of stel uw vragen aan een boekhouder om het zekere voor het onzekere te nemen.
Meer weten over aftrekbare posten voor uw onderneming?
Bij Wegwijs Administratie voeren we graag de boekhouding voor u uit. Wij benutten onze kennis en ervaring om ervoor te zorgen dat u optimaal profiteert van alle beschikbare aftrekbare posten. Zo zoekt ons team zorgvuldig uit welke zakelijke kosten u kunt aftrekken en zorgen we ervoor dat u geen enkele belastingvoordeel misloopt.
Bent u benieuwd wat wij als boekhouder in Den Haag voor u kunnen betekenen? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op of vraag een kennismakingsgesprek aan.
Meer interessante blogs:
Auto leasen zakelijk: 5 voordelen
Waar moeten facturen aan voldoen voor de btw-administratie?
Wat is winst uit onderneming en hoe wordt het berekend?
Belastingvoordelen voor startende ondernemers
Hoe ga je als werkgever om met Remote Werken?
De KOR wijzigt in 2025: Dit verandert er voor jou
5 redenen om de boekhouding uit te besteden
Heeft u als zzp’er een boekhouder nodig?
5 redenen om een zakelijke rekening te openen
Overzichtelijke boekhouding opzetten voor zzp’ers
Wat is cashflow?
Uurloon berekenen: belang en berekening
Het verschil tussen een boekhouder en accountant: wie heb ik nodig?
Wegwijs Administratie beschikt over een NOAB-certificering
Aangifte vennootschapsbelasting doen: Waar u op dient te letten
Belastingaangifte laten doen: Wat komt daarbij kijken?
Top 5 beste boekhoudprogramma’s voor zpp’ers in 2024
Rekenvoorbeeld btw berekenen
Aan de slag als zzp’er of freelancer?
Hoe werkt btw verleggen?
BV oprichten zo doe je dat
Wat zijn beperkt aftrekbare kosten voor ondernemers?
Nieuwe box 3 regels vanaf 2024