Blog

De meest interessantste blogs over ons vakgebied! 

dot

Heb je een nieuwe auto nodig die je het liefst op de zaak wilt rijden? Dan zijn er verschillende mogelijkheden op het gebied van zakelijk leasen. Van operational lease tot financial lease, het is belangrijk om te weten welke leasevorm het beste bij jouw bedrijf past. Wil je bijvoorbeeld een compleet wagenpark leasen? Of gaat het slechts om één auto? Belangrijke vragen die we in deze blog graag voor je beantwoorden. En natuurlijk lichten we ook de voordelen ervan toe. 

Een auto leasen: Het verschil tussen particulier en zakelijk

Een auto leasen kan zowel particulier als zakelijk. Het is goed om te weten dat hier een aantal nuances en verschillen in zitten. Zo zul je bij een private lease vaak een persoonlijk contract aangaan, waarin je maandelijks een vast bedrag betaalt voor het gebruik van de auto, inclusief onderhoud en verzekering.

In het geval van een zakelijke lease profiteer je van diverse fiscale voordelen. Denk aan het aftrekken van de btw en de kosten die direct aan de onderneming kunnen worden gekoppeld. Dat kan vooral interessant zijn voor ondernemers en zzp’ers. 

fiscale voordelen zakelijk auto leasen

Waarom een auto leasen op de zaak? 

Het leasen van een auto kan om meerdere redenen interessant zijn. Naast dat er verschillende fiscale voordelen aan verbonden zijn, kan het ook interessant zijn wanneer je voor een vast bedrag per maand in het nieuwste model van een bepaald automerk wilt rijden. Maar dat zijn nog niet alle voordelen: 

1 – Weinig administratieve rompslomp

Alle zaken zoals onderhoud, verzekering en wegenbelasting worden door de leasemaatschappij geregeld. Dit bespaart je niet alleen tijd en moeite, het zorgt er ook voor dat je altijd zeker weet dat alles correct en tijdig wordt afgehandeld.

2 – Geen risico bij schade of diefstal

De meeste leasecontracten bieden uitgebreide dekking, zodat je niet voor onverwachte hoge kosten komt te staan in geval van schade of diefstal. Dat betekent dat de leasemaatschappij voor je klaar staat met reparaties of een vervangende auto. 

3 – Relatief goedkoper dan het kopen van een auto

Wanneer je een auto gaat leasen ben je niet direct een groot bedrag verschuldigd. Je betaalt namelijk per maand. Dankzij de btw-teruggave en aftrekbaarheid van leasekosten is het vaak ook voordeliger dan het aanschaffen van een auto. 

4 – Gemakkelijker overstappen naar een ander model

In een leasecontract heb je vaak de mogelijkheid om na een bepaalde periode eenvoudig over te stappen naar een ander model, zonder dat je je zorgen hoeft te maken over de afschrijving van jouw huidige voertuig.

5 – Flexibel

Dankzij een leaseauto kun je eenvoudig inspelen op de veranderende behoeften van jouw bedrijf. Of je nu meer kilometers wilt rijden, jouw contract wilt aanpassen, of op termijn wilt overstappen naar een ander model. Leasemaatschappijen denken vaak met je mee. 

Weten of het financieel interessant is om te leasen? 

Onze specialisten vertellen je graag meer over de financiële voordelen van zakelijk leasen en voorzien je van eerlijk advies of deze manier van financieren geschikt is voor jouw situatie. Wij bieden altijd maatwerk en denken altijd in het belang van jou als klant. 

Bij Wegwijs Administratie B.V. vertellen we je graag meer over de mogelijke belastingvoordelen en nemen we de boekhouding graag voor je uit handen. Neem dan ook contact met ons op of plan een afspraak in.

Ben je een beginnend ondernemer? Grote kans dat je zelf de facturen verstuurt naar jouw klanten. Waarschijnlijk weet je ook dat er het een en ander aan informatie in de factuur dient te worden vermeld, maar weet je eigenlijk ook welke dat zijn? Het is van groot belang dat je facturen voldoen aan de eisen die de Belastingdienst stelt. Sterker nog, je btw-administratie klopt pas als de facturen ook daadwerkelijk aan de eisen voldoen. 

In deze blog vertellen we wat het belang is van een kloppende factuur en benoemen we alle posten die op de factuur moeten staan om te kunnen spreken van een correcte factuur.

Waarom moet een factuur volledig kloppen?

In feite is het een open deur intrappen, maar een factuur dient volledig en correct te zijn om juridische en fiscale problemen te voorkomen. Een foutieve factuur kan namelijk zorgen voor miscommunicatie, fouten en zelfs boetes door de Belastingdienst. 

Met name wanneer je zelf de btw-administratie op orde wilt hebben is het van groot belang dat de facturen die je verstuurt ook daadwerkelijk voldoen aan de eisen die de Belastingdienst stelt. Zo voorkom je problemen bij een btw-controle.

BTW

Wat moet je vermelden op facturen? 

Maar wat moet er zoal op die factuur komen? En waar moet je nog meer rekening mee houden  om ervoor te zorgen dat de factuur voldoet aan de wettelijke eisen en professioneel overkomt? We hebben alle essentiële onderdelen die niet mogen ontbreken op een factuur voor je op een rij gezet: 

1. Identificatiegegevens van de onderneming

  • Je volledige naam en die van je afnemer: Vermeld de juridische naam van zowel jouw bedrijf als de klant. Als de handelsnaam gebruikt wordt, moet deze wel geregistreerd zijn bij de Kamer van Koophandel in combinatie met het adres en de woonplaats. 
  • Je volledige adres en dat van je afnemer: Dit moet het adres inclusief plaats zijn waar de onderneming feitelijk is gevestigd. Het is niet voldoende om alleen een postbusnummer te vermelden.
  • Je btw-identificatienummer: Dit nummer begint altijd met ‘NL’. Bij fiscale eenheden moet het btw-nummer van het onderdeel dat de prestatie levert, op de factuur staan.
  • Je KvK-nummer: Indien je bij de KvK bent ingeschreven, moet ook je inschrijvingsnummer worden vermeld.

2. Factuurspecificaties

  • De datum waarop de factuur is uitgereikt: Dit is de datum waarop de factuur officieel wordt verzonden naar de klant.
  • Een uniek factuurnummer: Gebruik opeenvolgende nummers voor jouw facturen, eventueel met meerdere reeksen. Zorg ervoor dat elk nummer maar één keer voorkomt om verwarring te voorkomen. Bijvoorbeeld: 2024-0114, en dan de volgende 2024-0115.

3. Gegevens over de geleverde goederen of diensten

  • Als je goederen levert: Vermeld duidelijk wat voor goederen je hebt geleverd en hoeveel dit er waren. Bijvoorbeeld: 15 fietsen of 150 kaarsenhouders.

  • Als je diensten levert: Beschrijf wat voor diensten je hebt geleverd en de omvang daarvan. Bijvoorbeeld: 1 massage van 1 uur of het ophogen van een tuin van 50 m² met 30 cm aan grond.

  • De datum van levering: Dit kan de datum zijn waarop de goederen of diensten zijn geleverd of de datum van een vooruitbetaling.

4. Factuurbedrag en de btw

  • Het bedrag dat in rekening wordt gebracht, exclusief btw: Dit is het bedrag dat de klant verschuldigd is zonder de btw.

  • Het btw-tarief dat van toepassing is: Vermeld welk btw-tarief van toepassing is op de geleverde goederen of diensten (bijv. 21%, 9%, 0%).

  • Het btw-bedrag: Vermeld het btw-bedrag dat over het factuurbedrag wordt berekend. Dit kan per tarief gespecificeerd worden als er verschillende btw-tarieven worden toegepast.

Meer weten over het opmaken van de perfecte factuur? 

Een correcte en goed opgemaakte factuur is niet alleen essentieel voor uw btw-administratie, het voorkomt ook misverstanden en geeft jouw klanten een helder beeld van hetgeen je voor hen hebt gedaan. 

Heb je moeite met het opstellen van facturen die aan alle eisen voldoen? Of heb je vragen over welke gegevens precies verplicht zijn en hoe je ze op de juiste manier kunt vermelden? Onze boekhouders vertellen er graag meer over. Neem dan ook contact met ons op of plan een afspraak in

Als ondernemer is het essentieel om inzicht te hebben in je financiële situatie. Begrippen als “winst uit onderneming” spelen hierbij een cruciale rol, omdat ze je helpen begrijpen hoe je bedrijf ervoor staat en hoeveel belasting je moet betalen. 

In deze blog gaan we dieper in op de betekenis van het begrip en benoemen we hoe je deze winst kunt berekenen. 

Wat is winst uit onderneming? 

De winst uit onderneming is de winst van een natuurlijk persoon uit een VOF, eenmanszaak of maatschap. Deze winst vertelt je hoeveel geld er overblijft nadat je alle kosten van je onderneming hebt afgetrokken van je inkomsten. Het is een belangrijk cijfer dat niet alleen inzicht geeft in de financiële prestaties van je bedrijf, maar ook bepaalt hoeveel belasting je moet betalen.

Wanneer je wilt dat de belastingdienst je inkomsten kenmerkt als winst uit onderneming, dan moet je in ieder geval aan de volgende vuistregels voldoen: 

  • Je hebt jaarlijks minimaal drie opdrachtgevers
  • Er is geen sprake van een gezagsverhouding tussen jou en de opdrachtgever
  • Je presenteert je als een ondernemer, online of bijvoorbeeld met eigen visitekaartjes

Hoe wordt de winst uit onderneming berekend? 

Je berekent de winst uit onderneming door specifieke fiscale regels toe te passen op je commerciële winst-en-verliesrekening en balans. Dit betekent dat je bij het opstellen van deze financiële overzichten rekening moet houden met bepaalde belastingregels.

Het is belangrijk om te weten dat de manier waarop je dit fiscaal doet, kan verschillen van de manier waarop je het in je commerciële jaarstukken vastlegt. Zo moet je bij het berekenen van de winst uit onderneming bijvoorbeeld ook rekening houden met afschrijvingen, eventuele aftrekken en 

Winst uit onderneming laten berekenen? Kies voor Wegwijs

Bij Wegwijs Administratie B.V. begrijpen we hoe belangrijk het is om een nauwkeurige berekening van je winst uit onderneming te hebben. Ons team van ervaren boekhouders en fiscalisten zorgt ervoor dat alle fiscale regels correct worden toegepast, zodat je optimaal gebruikmaakt van belastingvoordelen en geen onnodige risico’s loopt. Neem dan ook contact met ons op bij vragen of plan een afspraak in.