Aangifte vennootschapsbelasting doen: Waar u op dient te letten
Als BV of NV dient u jaarlijks aangifte vennootschapsbelasting, afgekort vpb, te doen. Dit doet na ieder boekjaar van uw onderneming. Maar wat komt daar nu bij kijken? En op welke concrete zaken dient u te letten bij de aangifte? We vertellen u er meer over.
Controleer de voorlopige aanslag van de aangifte vpb
Aan het begin van ieder boekjaar ontvangt u een voorlopige aanslag vennootschapsbelasting van de Belastingdienst. Deze aanslag is gebaseerd op uw aangifte van het voorgaande jaar en geeft een indicatie van het bedrag dat u gedurende het jaar moet betalen.
Het is aan te raden om deze te controleren. Verwacht u bijvoorbeeld een hogere of lagere belastbare winst dan op de aanslag staat aangegeven? Dan kunt u een wijziging van uw voorlopige aanslag aanvragen. Zo zorgt u ervoor dat u later niet te veel betaalt en pas later een teruggave krijgt. U kunt geen bezwaar maken tegen de voorlopige aanslag. Tegen de definitieve aanslag kunt u wel bezwaar maken.
Doe voor 1 juni aangifte vennootschapsbelasting
Is het boekjaar van de onderneming gelijk aan het kalenderjaar? Dan dient u de aangifte voor 1 juni van het opvolgende jaar in te dienen. Ook wanneer u geen voorlopige aanslag heeft is een aangifte verplicht. Meestal doet u aangifte via Mijn Belastingdienst of via een fiscaal dienstverlener. In sommige gevallen is dit ook mogelijk via een administratiesoftware.
Controleer vooraf met name even de geldende tarieven voor de vennootschapsbelasting. Zo voorkomt u verrassingen en kunt u nauwkeurig berekenen welk bedrag u verschuldigd bent.
Vraag indien gewenst uitstel aan voor de aangifte vpb
Uitstel van aangifte vpb kan interessant zijn wanneer u meer tijd nodig heeft om uw financiële administratie op orde te krijgen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij complexe boekjaren, fusies, overnames, of wanneer uw onderneming te maken heeft met uitzonderlijke omstandigheden die extra aandacht vereisen. Na de aanvraag hoort u vaak binnen 3 weken of u inderdaad uitstel krijgt. De maximale uitstelperiode bedraagt 5 maanden.
Tip van Wegwijs Administratie: Schakel een adviseur in
Een goede adviseur kan u veel tijd en stress besparen bij het regelen van uw belastingaangifte en financiële administratie. Door een expert in te schakelen, kunt u rekenen op deskundige begeleiding en nauwkeurige verwerking van uw cijfers. Een adviseur is goed op de hoogte van de laatste fiscale regels en kan u helpen bij het optimaliseren van belastingvoordelen.
Ook voor het indienen van bezwaren of het gebruikmaken van aftrekposten en investeringsaftrekken kan een ervaren adviseur hulp bieden. Dat ontzorgt.
Lees ook: Belastingaangifte laten doen: Wat komt daarbij kijken?
De aangifte vennootschapsbelasting uitbesteden?
Wilt u er zeker van zijn dat de aangifte vpb correct en tijdig wordt ingediend? Dan kan het uitbesteden van deze taak een uitstekende keuze zijn. Bij Wegwijs Administratie helpen wij u graag. Onze specialisten zijn gespecialiseerd in het verzorgen van diverse fiscale aangiftes, zoals inkomstenbelasting, omzetbelasting (BTW), vennootschapsbelasting en meer.
Bent u benieuwd naar de mogelijkheden en wat wij voor u kunnen betekenen? Wij staan klaar om u te adviseren en alle aspecten van uw fiscale verplichtingen uit handen te nemen. Neem hiervoor geheel vrijblijvend contact met ons op.
Meer interessante blogs:
Auto leasen zakelijk: 5 voordelen
Waar moeten facturen aan voldoen voor de btw-administratie?
Wat is winst uit onderneming en hoe wordt het berekend?
Belastingvoordelen voor startende ondernemers
Hoe ga je als werkgever om met Remote Werken?
De KOR wijzigt in 2025: Dit verandert er voor jou
5 redenen om de boekhouding uit te besteden
Heeft u als zzp’er een boekhouder nodig?
5 redenen om een zakelijke rekening te openen
Wat zijn aftrekbare posten en waar kunt u ze vanaf trekken?
Overzichtelijke boekhouding opzetten voor zzp’ers
Wat is cashflow?
Uurloon berekenen: belang en berekening
Het verschil tussen een boekhouder en accountant: wie heb ik nodig?
Wegwijs Administratie beschikt over een NOAB-certificering
Belastingaangifte laten doen: Wat komt daarbij kijken?
Top 5 beste boekhoudprogramma’s voor zpp’ers in 2024
Rekenvoorbeeld btw berekenen
Aan de slag als zzp’er of freelancer?
Hoe werkt btw verleggen?
BV oprichten zo doe je dat
Wat zijn beperkt aftrekbare kosten voor ondernemers?
Nieuwe box 3 regels vanaf 2024